Motorisk udvikling sker gennem leg

Vinterdag på legepladsen på Teglholmen

Idag har vi været en fantastisk tur på den lokale legeplads. Her fik Floke lov til at bevæge sig rundt og udforske det han aller helst ville.

Floke var en baby som ikke syntes. at det der med at ligge på maven var det fedeste, han var egentlig heller ikke særlig hurtig til at møve eller kravle. Tilgengæld så gik det stærkt da først han fandt ud af at komme fremad, og det skulle helst gå opad! :O

Floke klatrer op af børnesikringen
Floke, 7 måneder gammel, klatrer op af vores børnesikring af reolen.

Floke er et barn som hurtigt blev motorisk stærk, da først han knækkede koden om at komme rundt omkring. Idag kravler han selv op på sin skammel, som er i barstols højde, det betyder også at han naturligt søger disse udfordringer når vi er på legepladsen.

Børn er generelt gode til at søge ud og udforske hvis blot de får lov. Vores vigtigste rolle som forældre er at understøtte dem. Det gør vi bedst ved at guide, støtte og heppe på vores børn. Når vi tror på at de kan selv, så vil vores tillid til deres evner smitte af på dem, og give dem et selvtillidsboost. Jo mere barnet tror på egne evner, jo mere vil de kæmpe for at opnå deres mål. Når vi støtter barnet og lader dem udforske deres egne motoriske evner giver vi dem altså optimale vilkår for udvikling. Vi forældre kan hjælpe og støtte vores barn bedst, ved hele tiden at være opmærksom på barnets nærmeste udviklingszone, og hjælpe dem lige præcis det stykke videre som de har brug for, for at løse opgaven.

Når vi stiller forventninger til vores børn og deres evner til at løse opgaver, så viser vi dem tillid. Vi viser dem at vi tror på at de kan udføre det stillede opgave og det styrker barnets selvtillid. Det betyder dog også at vi skal være opmærksomme når vi stiller opgaven, om barnet rent faktisk magter opgaven, for hvis ikke, så risikerer vi at barnets selvtillid får et knæk. Det man kan gøre hvis man får stillet en for svær opgave er, at hjælpe barnet igennem dele af opgaven.

Floke kan fx næsten selv tage sko på, men hele aktiviteten at tage sko på, spænder over mange små delopgaver, hvoraf han ikke nødvendigvis magter alle dele. (nogen gange mister han koncentrationen halvvejs)

Floke med gule gummistøvler

Vi kan hjælpe barnet igennem en aktivitet ved at dele den op i mindre opgaver, og lade barnet løse de opgaver som de kan. Børn er heldigvis robuste, og så er det vigtigt at vi forældre ikke slår os selv oven i hovedet over hvor meget vores barn kan i forhold til de andre! for trygge forældre og forældre der hviler i egne roller, smitter også af på deres børn og giver glade og trygge børn.

Husk at svinge ind forbi både instagram og facebook, hvor jeg dagligt opdaterer om livet som mor og deler mine tanker om motorik og udvikling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.